מדוע לתעל את זרימת האוויר ?
אחד הנושאים המהותיים "הזוכים" להתעלמות – לרוב בשל חוסר ידע מספק, הינו פינוי החום מן מנוע בשעת טיסה. כלל המנועים (חשמליים, glow ובנזין) מייצרים חום רב בעת פעולתם, ואותו יש לפנות בכדי למנוע חימום יתר אשר יכול להוביל לתוצאות הרסניות – החל בפעולה לא תקינה, פגיעה בביצועים, כיבוי מנוע במהלך הטיסה, קיצור משמעותי באורך חיי המנוע וכלה בהרס מוחלט (Seizure). מרביתם המכרעת של מנועי הטיסנים הם מנועים מקוררי אוויר, המתבססים על הזרמה מאולצת של אוויר לקירור דרך צלעות ומשטחי המתכת של המנוע. על מנת לקבל קירור יעיל – ההכרחי לפעולה תקינה ואמינה של המנוע – יש להבטיח זרימת אוויר דרך אותם צלעות ומשטחים, אולם היות וזרימה כזו מתאפיינת בהתנגדות גבוהה יחסית – הרי שהאוויר "מעדיף" לעקוף את הנתיב הרצוי ולמצוא לעצמו את הנתיב בו רמת ההתנגדות נמוכה יותר, קרי מסביב למנוע.
בעייה שניה אשר אינה זוכה להתייחסות מספקת היא נושא פינוי האוויר החם מאיזור המנוע – שכן כליאה של אוויר חם מסביב למנוע לא רק שלא תועיל לקירור אלא אף תחריף את הבעייה. בניגוד לדעה הרווחת, סיבובי המדחף יוצרים אזור לחץ בעל משמעות נמוכה יחסית בכניסה לפתחי חיפוי המנוע (Cowl), ואינם תורמים תרומה משמעותית לזרימת האוויר – זו האחרונה היא פועל יוצא של מהירות טיסה גבוהה; במהירות טיסה נמוכה מחריפה בעיית הקירור שכן אין זרימת אוויר מספקת על מנת לקרר את המנוע.
כללים לתיעול אוויר יעיל בעת ביצוע Baffling
- כניסת האוויר צריכה להיות בשטח החופף את היטל הפנים של איזור צלעות הקירור בצילינדר/ים, כולל אלו המצויות על ראש הצילינדר/ים.
- כניסות אוויר נוספות אינן מסייעות בדר"כ אלא מובילות להיווצרות מערבולות העלולות לכלוא את האוויר החם בתוך חיפוי המנוע (Cowl).
- שטח היציאה של האוויר מחיפוי המנוע צריך להיות גדול פי 2.4 לפחות משטח כניסת האוויר שמול צלעות הקירור.
- בין היציאה לכניסה, יש לתעל את האוויר באופן בו יאולץ – מחד – "לשטוף" את צלעות הקירור של המנוע ומאידך ייתקל במינימום התנגדות בדרכו החוצה.
- רצוי להתקין מעין "מקפצה" על חיפוי המנוע מבחוץ, זאת על מנת לחזק את אפקט השאיבה ובכך לאלץ זרימת אוויר טובה יותר.
* בהכנת המאמר השתתף המהנדס ירון קוריאט, בעל תואר ראשון באווירונאוטיקה וחלל של הטכניון, ותואר שני בהנדסת מכונות.
ירון הוא הבעלים של חברת ההנדסה Intellitech Engineering, נציג Savox הרשמי בישראל, וטיסנאי ותיק ומוערך.